Sunday, June 5, 2011

Di sebalik dugaan ALLAH...ada hikmah terselindung..

KENAPA AKU DIUJI??
 "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkansaja mengatakan; "Kami telah beriman,"sedangkanmereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telahmenguji org2 yg sebelum mereka makasesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dansesungguhnya Diamengetahui org2 yg dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

KENAPA AKU x DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
 "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baikbagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah ayat 216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI??
 "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuaidengan kesanggupannya. " (Surah Al-Baqarah ayat 286)

RASA FRUST??
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pulakamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg palingtinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman."(Surah Al-Imran ayat 139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA? ?"Wahai orang-orang yang beriman!Bersabarlah kamu(menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakanperkara-perkara yang berkebajikan) ,dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripadakesabaran musuh, dimedan perjuangan), dan bersedialah(dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan)serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya,kamu berjaya (mencapai kemenangan). " (Surah Al-Imran ayat 200)
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalansabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnyasembahyang itu amatlah berat kecuali kepadaorang-orang yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah ayat 45)

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI??
 "Sesungguhnya Allah telah membeli drpd org2 mu'min,diri, harta mereka dengan memberikansyurga utkmereka...
(Surah At-Taubah ayat 111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP??
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya.Hanya kepadaNya aku bertawakkal. "
-(Surah At-Taubah ayat 129)

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!"...dan jgnlah kamu berputus asa drp rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah"

No comments:

Post a Comment